Založ si blog

Môžem si ešte dovoliť byť vlastenec?

Ja viem, existuje aj extrémny nacionalizmus, ale teraz vôbec nie o tom. Boli časy, snáď normálnejšie, keď sa dosť striktne rozlišovalo medzi vlastenectvom a nacionalizmom. To prvé bolo prirodzenou láskou  ku koreňom, to druhé  jingoism, niečo ako hurávlastenectvo, pomerne ľahko prerastajúce do pohŕdania inými, do šovinizmu.

Normálne ma zaskočili tou otázkou: Tí Američania, to kedy sa z nich stali takí nacionalisti, ako sa mohli takto zopsuť, veď to bola jedna vyspelá demokracia? Ty (marianno), ty cítiš  v sebe niečo akože slovenskosť alebo niečo také, s tebou to niečo robí?

Chcel som sa uštipnúť do líca, ale radšej som si zahryzol do jazyka a ináč preformuloval inštinktívnu odpoveď:

Nevidím dôvod, prečo by som nemal cítiť väčšiu spolupatričnosť so Slovákmi, Slovenskom, ako s inými národmi. Zdá sa mi úplne normálne a prirodzené, že sú mi bližší moji rodičia, členovia mojej rodiny, než napríklad Novákovci od susedov. Aj oni sú fajn, ale nie sú to mariannovci. Rovnako je to možno s mojím mestom, okresom a ak veľmi chcete, tak aj s vyšším územným celkom.

Vlastne som im chcel povedať, čo si myslím o tých veľkých rečiach, o stavaní hrozných múrov na jednej strane, a o nádhere budovania mostov na strane druhej. A o iných slamených panákoch.  O tom, že dobré ploty robia dobrých susedov. Lebo veru nie sme vo svojej prirodzenosti až takí dobrí, ako ohlasujú všakovaké nadácie otvorených spoločností.

Kukali na mňa tak čudne, kozmopolitne nechápavo. Vraveli niečo v zmysle, že predsa na prvom mieste je človek, človek ako taký, ľudstvo ako také…

…a podobné mamľasoviny.

Len  ako môže niekto tvrdiť, že (virtuálne) miluje neznámeho, malého černoška v Svazijsku, keď kašle napríklad na svojho brata a nevenuje mu žiadnu pozornosť? Asi preto, že láska k tomu černoškovi ho bezprostredne a priamo nič nestojí, a s tým bratom by musel prinajmenšom ,,strácať“  čas?

Včera som pomáhal dvíhať z chodníka opitého starého chlapa a priznám sa, že spočiatku mi to nijako nevoňalo. Naťahovali sa s ním dve okoloidúce ženy a prosili o pomoc, lebo do rána vraj hlásia mráz. Jedna z nich bola taká staršia, šťúpla ženička, ktorá sa rozhodla, že ho nakoniec aj odprevadí domov.

,,A zvládnete to? Ak bude zle, zavolajte políciu, alebo záchranku“, ozval sa v nás interkontinentálny kozmopolita s dobre mienenou radou.

,,Nemám mobil, ale nebojte sa, zvládnem. Veď som roky robila v starobinci“,

povedala tá žena.

 

Keby nebolo Ukrajiny, nebola by ani Gaza,

26.02.2024

v takomto zmysle sa vyjadrila talianska premiérka Giorgia Meloniová. Presnejšie: ,,Keby Rusko nebolo vtrhlo na Ukrajinu, Hamas by najpravdepodobnejšie nebol podnikol taký útok voči Izraelu. Bolo nevyhnutné, že také vážne narušenie medzinárodného práva, obzvlášť zo strany stáleho člena Bezpečnostnej rady OSN, spustí následné konzekvencie aj v iných oblastiach [...]

Na bežeckej dráhe ma trafila rachejtľa

31.12.2023

Neodpustil som si teda ani na Silvestra posledných pár kilometrov na blízkom tartane. Školský pozemok, ihrisko, bežecký ovál – všetko osvetlené až do desiatej. Hádam tam nebudú strieľať, v tom dyme po rachejtliach sa zle dýcha. Veruže strieľali a ostošesť. Dvaja pacani, ktorým veliteľku strelieb robila mamina. Hádam ma netrafia? Veď na nich dozerá veliteľka. Trafili. [...]

Povedzte nám pani prezidentka, čo sa to deje v tej Gaze,

29.10.2023

Vy, ktorá sa tak veľmi zasadzujete o pravdivé informácie, tak veľmi bojujete proti fake news, proti konšpiračným teóriám, proti dezinformáciám, misinformáciám, malinformáciám. BBC uvádza, že táto enkláva je kompletne odrezaná od okolitého sveta, od jedla, pitnej vody, od paliva, humanitárnej pomoci, od telefonického a internetového pripojenia. A na hlavy dvoch [...]

hlasovací preukaz

Hlasovací preukaz na prvé kolo volieb sa dá osobne vybaviť do piatka

19.03.2024 10:30

Vybaviť preukaz môže za voliča aj ním splnomocnená osoba.

Vladimir Putin, Moskva, Rusko

Útok na Volkova bol mrazivo účinný. Dokazuje návrat ruskej špionáže do studenej vojny

19.03.2024 10:25

Rusi do každej vojny vstúpili v zlom stave, potom ale postupne, vďaka vysokému počtu ľudí a nulovému rešpektu k ich strate, sa dostali do formy.

Jaroslav Haščák

V kauze Gorila opäť obvinili Haščáka a ďalšie osoby

19.03.2024 09:36, aktualizované: 09:57

Ide o trestné činy založenia, zosnovania a podporovania zločineckej skupiny či korupčné trestné činy.

Kurimany, zrútený most

Nemeckú statičku Sabine H. uznal súd za nevinnú v kauze spadnutého mosta na Spiši

19.03.2024 09:24

Tragédia si v novembri 2011 vyžiadala štyri ľudské obete a ďalších zranených.