Založ si blog

Ako sa Transfăgărăşan so mnou zahral na slepú babu

Taký Nemec, s dlhým, šedivým copom, mi na parkovisku pred penziónom kladie otázku: ,,Čo je to za človeka, čo by do Rumunska prišiel ako turista?“

Vravím: Transfăgărăşan.

,,Na já, na já, na já“, aber, but – rozprávame sa po anglicky, ,,Ale toľko kilometrov zo Slovenska, za nejaké serpentíny v rumunských horách?

Ten Nemec, 20 rokov žijúci v Rumunsku, spravujúci si tam svoj EU biznis, naozaj ničomu nerozumie.

Tak mu teda to teda vytmavím: ,,Tak ako každý moslim má ísť aspoň raz za život do Meky, tak každý (dobrý) šofér by sa mal vydať aspoň raz za života na ,,najkrajšiu“ cestu na svete, Transfăgărăşan.  Sám Jeremy Clarkson z top motoristického magazínu Top Gear ju označil za takú.

Nemec je družný, a ja som v šoku. Povážte, rozprávať sa v Rumunsku s družným Nemcom.

,,Ale do Konstanci, pri more, ani nechoďte – vraví Nemec, s dlhým, šedivým copom. Vyzerá to tam ako vojenské manévre, tanky, vojenská technika a v mori môže plávať všeličo, tá Odesa nie je až tak ďaleko.

Tak teda sľubujem, že do rumunského mora nevstúpim.

A nastupujem na Transfăgărăşan. Na tzv. Ceaușescuovu cestu. Na cestu, o ktorej sa ktosi vyjadril, že ako keby ju dizajnoval nejaký opitý umelec.

Najkrajšiu cestu na svete.

 

Sľuboval som si dve veci. Šoférsky zážitok za 1, plus výhľady za 1. Dokopy: 1+1 =2.

Tá aritmetika bola nakoniec obrátená hore nohami.

Keď som sa priblížil k tomu pohoriu, napriek všetkým múdrym meteo predpovediam, to tam bolo zahalené v hustých mrakoch. Ale už len idem, keď som sem meral 640 km, žene som povedal, že je teraz lacný benzín za 2 eurá, neskôr bude 3,50, a potom už vôbec nebude…

Kebyže len bolo pršalo, na tej slávnej ceste. Hmla bola taká hustá, že by ju mohol aj polenom krájať. A nikto predo mnou, nikto za mnou. Na najslávnejšej ceste sveta? Veď na takýchto serpentínkach v Alpách bývajú celkom slušné kolónky.

Konečne som dobehol autíčko. Zapnuté všetky svetlá, hmlovky, blikačky. A to všetko vidím len, ak som za ním aspoň 5 metrov. Keď mi ujde na 7 metrov, už nevidím nič.

Jediné, čo ma drží, je stredová čiara. Tak päť metrov dopredu.

A všetko ostatné, ako v hre na slepú babu.

Ale nevadí, veď som chcel šoférsky zážitok. A to teda zážitok naozaj bol, echtovný. Veď cesta samotná dáva zmysel, nielen destinácia. A okrem toho, ak si urobím z núdze cnosť, tak si môže povedať, že aspoň som nevidel tie strmé zrázy, do ktorých by som sa mohol zrútiť so svojím autíčkom.

Tak teda záverečná aritmetika:

Výhľady: žiadne, čiže mínus 1.

Zážitok?: plus 10.

Suma sumárum, podčiarknuté, zrátané, za 9 bodov.

A to som čakal len 2 skromné bodíky.

…………………………………………………………………………………………

Ak by ste sa ocitli v Transilvánii, ten Drakulov hrad veľmi ani neodporúčam. Veľa kriku (legendy) pre nič.

 

Ale oplatí sa navštíviť stredovekú citadelu v meste Alba Iulia. Najväčšia citadela na svete, prekvapivo krásne udržiavaná.

 

O Rumunsku možno aj nabudúce, ale jedným slovom asi najchudobnejšia krajina EU, pritom so skromným, ochotným obyvateľstvom.

 

Foto: Wikipedia 1 2 3 4 5

 

 

 

How to be useful, and not an idiot

09.04.2024

Myslím, že titulok nie je nutné prekladať, takže dnes len krátka úvaha, možno aj s fejtónovým nádychom. Ako nebyť idiot Poznanie. Jednoducho povedané vnímanie okolitého sveta, získavanie informácií, čo môže byť v dnešných časoch cenzúry a vojnovej propagandy priam syzifovská robota. Ale ak nevieš čo sa vo svete deje, nemôžeš zaujať ani stanovisko. Vlastne [...]

Dnes sa s Vami veľmi rád lúčim, pani Čaputová

06.04.2024

Moratóriu už odbila hodina, prezidentských víťazov ešte stále nepoznáme, no aj tak je toto súca chvíľa rozlúčiť sa s jednou érou. Šéf zavesil v kancelárii portrét prezidentky na stenu, rovno nad moju hlavu. Tak tam visel. Bez ohľadu na vkus, ľudia vravia, že bola taká reprezentatívna. Bude nová podobizeň, ale ja už pod ňou sedieť nebudem. Zuzana Čaputová nebola [...]

Palestínska krv a krv kolektívneho Západu

05.04.2024

Izraelská soldatestka zabila v Gaze približne 35 tisíc Palestínčanov, väčšinu z nich civilov, žien a detí. Teraz izraelská armáda zabila siedmich občanov kolektívneho Západu, izraelské nálety v pondelok zasiahli konvoj World Central Kitchen. Táto organizácia potvrdila úmrtie svojich siedmich pracovníkov a dodala, že išlo o osoby z Austrálie, Poľska, Spojeného [...]

Andrej Danko, upratovanie Dúbravky,

Danko upratuje Dúbravku. Zaplatil pokutu tisíc eur a chce ukázať dôkaz o vylomenom zube

26.04.2024 09:26

Danko sa zaviazal zametať Dúbravku potom ako v januári zdemoloval semafor a z miesta činu ušiel. Nájsť sa ho podarilo podľa olejovej škrvny.

Abrams, Ukrajina

Americké tanky Abrams nestačia na ruské drony, Ukrajina ich stiahla z boja

26.04.2024 07:37

Ukrajina už prišla o päť tankov Abrams M1A1.

France Macron

ONLINE: Európa poslala Kyjevu miliardy, dieru po USA to nezacelilo. Grécko nedá Ukrajine svoje Patrioty

26.04.2024 06:25, aktualizované: 08:42

Od leta 2023 európske príspevky na pomoc Ukrajine trvalo prevyšovali tie od Spojených štátov.

Rusko, Ukrajina, vojna na Ukrajine

Ficove reči o mieri vyvracia samotné Rusko. Trump môže byť v boji proti Putinovi tvrdší ako Biden, tvrdí generál Macko

26.04.2024 06:05

Peniaze na muníciu nepodporujú vojnu, ale prežitie Ukrajiny, hovorí generál Pavel Macko.